Hrozí plošný nedostatok vianočných ozdôb a dekorácií?
V súčasnosti z rôznych médií často počujeme o inflácii, zdražovaní či nedostatkoch niektorých tovarov. Bežne sa skloňuje rast cien spotrebných tovarov o 20 percent, 30 percent či dokonca ešte o viac. Týka sa to však aj vianočných ozdôb a dekorácií? V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na to, ako sa stáva realitou to, že mnohé produkty sú nedostatkové a drahé, zatiaľ čo niektoré dokonca nie sú dostupné vôbec.
Staré dobré časy
Ak chceme pochopiť, čo vedie k súčasným problémom s cenami a dostupnosťou vianočných dekorácií, musíme sa pozrieť ako ich výroba, logistika a predaj fungovali za „starých dobrých časov“. Teda v zhruba v rokoch 1990 až 2020, kedy sa posilovala ekonomická globalizácia a mnoho spotrebných produktov sa stalo bežne dostupných pre veľké množstvo ľudí.
Podobne ako pri iných produktoch, vo svetovom meradle sa drvivá väčšina dekorácií vyrábala a aj stále vyrába v Číne a niektorých ďalších ázijských krajinách. Dôvodom je nielen zvyčajne lacnejšia pracovná sila, ale aj nahromadené know-how, vybudovaná infraštruktúra, strategická geografická poloha a v neposlednom rade aj proexportná politika samotnej Číny.
Po vyrobení je väčšina dekorácií zabalená a následne naložená na kontajnerové lode, ktoré sa plavia do exportných destinácií. Najviac z nich smeruje smerom na západ do Európy a na druhej strane smerom na východ cez Tichý oceán do Severnej Ameriky. Po vylodení v cieľových prístavoch dekorácie putujú do skladov veľkoobchodníkov, odkiaľ sú zvyčajne distribuovane maloobchodníkom.
Nástup covidu
Ešte v roku 2019 trh fungoval úplne bežne. Výroba, dodávky aj predaj fungovali podľa osvedčených pravidiel, firmy mali množstvo produktov skladom a zákazník si ich mohol kúpiť za celkom priaznivé ceny. Nič nenapovedalo tomu, že by sa to v krátkom čase mohlo zmeniť. A potom začiatkom roku 2020 udrela prvá covidová vlna a všetko bolo zrazu inak...
V tom čase sa ešte nevedelo, aký infekčný a smrteľný je nový vírus a aký dopad bude mať pandémia na každodenný život. Vplyvom médií sa však prakticky ihneď strhla panika, ktorá výrazne ovplyvnila nákupné správanie ľudí. Zrazu ľudia pristupovali k svojim peňaženkám veľmi odlišne než pred pandémiou – míňali na veci, ktoré sú k životu nevyhnutné (tzv. must have) a obmedzili nákupy vecí, ktoré je síce pekné mať, ale k životu sú inak nepotrebné (tzv. nice have).
Pandemické opatrenia spolu so zníženým dopytom zatvárali okrem iného aj továrne na vianočné ozdoby a dekorácie. Niektoré z nich dočasne, niektoré však už natrvalo. Tie z nich, ktoré prežili, tak museli po skončení lockdownov zabezpečovať aj produkciu tých, ktoré skončili. Firmy vyrábajúce produkty, pri ktorých zrazu dopyt výraznejšie prevyšoval ponuku, tak využili túto príležitosť a zvýšili svoje ceny.
Zatiaľ čo výroba bola značne obmedzená a v niektorých prípadoch aj stála, centrálne banky sa snažili zachraňovať ekonomiku, tak že do nej pumpovali nové peniaze. Problém bol v tom, že tieto peniaze neboli kryté protihodnotou v podobe reálne vyrobených produktov. Postupne tak nastalo to, že na trhu bolo vzhľadom k pomerne nízkemu množstvu dostupným produktov až príliš veľa peňazí. V takej situácií sa už dala do pohybu neviditeľná ruka trhu, ktorá zabránila hlbším nedostatkom tým, že ešte viac zvýšila ceny produktov.
A problémy pokračovali ďalej…
V dôsledku covidovej krízy došlo ku krachu viacerých veľkých spoločností prevádzkujúcich kontajnerovú lodnú dopravu. Po odoznení prvých covidových vĺn bolo prepravných kapacít zrazu menej, čo spôsobilo, že ak veľkoobchodné firmy chceli, aby im bol tovar naložený, museli zaplatiť zvýšenú cenu. Pre koncového zákazníka to znamenalo, že ceny ozdôb a dekorácii skokovo narástli zhruba o 30%, pri niektorých položkách sa však cena zvýšila aj o 50%.
Celej veci nepomohla ani vojna na Ukrajine, ktorá vypukla vo februári 2022. Táto udalosť ešte viac priložila do kotla inflácie. Okrem iného došlo k nárastu cien palív, ktoré hrajú významnú úlohu pri cenotvorbe v doprave. Firmám, ktoré vykonávajú paletovú prepravu tak výrazne stúpli vstupné náklady a boli to nútené premietnuť do cien za svoje služby. V praxi tak napríklad cena za dopravu jednej palety tovaru z nemeckého prístavu v Hamburgu na Slovensko zvýšila zhruba zo 60 eur na takmer 100 eur.
Prečo sú teda (nielen) vianočné ozdoby a dekorácie drahšie?
Dôvody rastu cien vianočných ozdôb a dekorácií sú v zásade tie isté ako v prípade mnohých iných produktov. Keď teda zhrnieme, čo už bolo napísané vyššie, tak sa jedná predovšetkým o:
- prerušenie výroby počas covidu
- „tlačenie“ nových peňazí centrálnymi bankami
- výrazné zdraženie lodnej dopravy
- vojna na Ukrajine a jej dopad na cenu palív v cestnej dopravy
Hrozia teda nedostatky vianočných ozdôb a dekorácií?
V tejto chvíli je ťažko povedať, či príde alebo nepríde nejaký plošný nedostatok dekorácií vianočných ozdôb a dekorácií, kvôli ktorému si ľudia nebudú môcť vyzdobiť svoje sviatočné domácnosti. Aj keď s odoznievaním krízy sa toto riziko môže zdať o niečo menšie, treba povedať, že stále existuje.
V súčasnosti vidíme to, že staré produkty sa vypredávajú, zatiaľ čo nové sú drahšie a spravidla aj prichádzajú v menej variantoch. Prakticky sa tak deje to, že vianočný sortiment je síce dostupný, ale ceny sú vyššie a nemáte ani zďaleka tak široké možnosti výberu ako kedysi.
Odporúčanie na záver
Ak zo spomenutého plynie nejaké poučenie je to jednoznačne toto: s nákupom vianočných ozdôb a dekorácií neváhajte. Môže sa totiž stať, že nákupnú príležitosť nenávratne premeškáte – produkt, ktorý sa vám páči, kúpi skôr niekto iný, vy ho už nikdy nezoženiete a zostanú vám len oči pre plač.
Chceli by ste nakúpiť výhodne? Neváhajte a pozrite si našu vianočnú ponuku!
Napísať komentár